Készül a piac az iráni támadásra, de a megtorlás a magyar benzinkutakon is érezhető lehet

Bár a benzin ára péntektől ismét emelkedik, a gázolaj ára nagyjából ugyanolyan mértékben csökken. Az Indexnek nyilatkozó Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint az olajárakon nem érződik az iráni dróntámadás hatása, mivel a piac ezt már korábban beárazta.

A holtankoljak.hu tájékoztatása szerint a benzin nagykereskedelmi ára literenként 7 forinttal nő, míg a gázolajé 6 forinttal csökkenhet péntektől. Az átlagárak a következőképpen alakulhatnak: a 95-ös benzinért 650 forintot, míg a gázolajért literenként 647 forintot kell fizetni. Ez azt jelenti, hogy a benzin drágább lesz a dízelnél, amire tavaly augusztus óta nem volt példa.

Grád Ottó elmondása szerint a gázolaj főként az őszi-téli, a benzin pedig a tavaszi-nyári időszakban népszerű. A két termék közötti árkülönbség folyamatosan csökkent, és jelenleg gyakorlatilag azonos szinten vannak. A mostani árváltozások mögött nincsenek jelentős, egyértelmű tényezők, csupán a normál szezonális hatások érvényesülnek. A Telexnek nyilatkozó Grád Ottó szerint a 95-ös benzin helyett egyre többen tankolnak drágább benzint, ezért nem volt visszaesés a benzin összesített kiskereskedelmi értékesítésében.

Nem rózsás a nemzetközi helyzet

Április 13-án Irán rakétákat lőtt ki Izraelre, válaszul egy korábbi támadásra, amelyben egy iráni vezérőrnagy is életét vesztette. A nemzetközi helyzet feszültsége ellenére a kőolaj ára a múlt heti 92 dolláros szintről 89 dollárra, tehát 90 dollár alá esett, ami arra utalhat, hogy a piac már beárazta a támadás kockázatát. Grád Ottó szerint a helyzet nem eszkalálódott olyan mértékben, hogy drasztikus hatása lett volna az olajárakra.

Nagy Márton figyeli az üzemanyagárakat

Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter a Mol és a MÁSZ vezetőit is behívta egy megbeszélésre, ahol a régiós árak versenyképességének megőrzését szorgalmazta. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) április 19-től kezdve heti rendszerességgel fogja közzétenni az üzemanyagárak statisztikáit, amelyek 2023. január 2-ig visszamenőlegesen tartalmaznak adatokat. A miniszter április 15-én a Világgazdaságnak nyilatkozva kifejtette, hogy a kormány türelme kezd elfogyni az üzemanyagárak magas szintje miatt, és figyelmeztette a MÁSZ-t és a MOL-t, hogy a hazai üzemanyagáraknak a régiós középmezőnyben kell lenniük. A KSH jövő hét péntektől fogja publikálni a szomszédos országok üzemanyagárait és az átlagokat, amelyek alapján a kormány dönthet az üzemanyagpiacon való beavatkozásról.

Az első negyedévben az üzemanyag-kiskereskedelmi forgalomban 1,9 százalékkal kevesebb üzemanyag fogyott, mint a tavalyi év azonos időszakában. A benzin forgalma enyhén csökkent, míg a gázolaj forgalma mintegy 3 százalékkal esett vissza. Grád Ottó szerint ez nem jelentős változás, de jelzésértékű, hiszen a gázolaj a forgalom jelentősebb részét teszi ki. A gázolaj visszaesésének az oka, hogy csökkent a hazai vállalkozások, intézmények igénye. Sokan decemberre időzítették a vásárlást, mivel januártól nőtt a jövedéki adó. A magasabb minőségű, magasabban adalékolt üzemanyagok iránti kereslet növekedése ellenére az árak nem csökkentek. Azonban a miniszter hangsúlyozta, hogy határozott elvárás a kormány részéről, hogy az üzemanyagárak a lehető leghamarabb a régiós középmezőnybe kerüljenek.