Az Emma és Eddie: A képen kívül - Egy internetes szexmunkás házaspár élete

Még mielőtt Hörcher Gábor dokumentumfilmje, az Emma és Eddie: A képen kívül elkezdődne, már érzékelhetjük a feszültséget a női főszereplő és férje között, akik egyben üzleti és alkotótársak is egyben. Emma Lovett, szerb születésű, az Egyesült Államokban felnőtt internetes szexmunkás és férje, Eddie Lovett, egy budapesti lakás padlóján ülve próbálják megőrizni a nyugalmukat, miközben a házasságuk darabokra hullik.

A dokumentumfilm visszarepít minket hét évvel korábbra, amikor Emma és Eddie egy autópálya alagútján haladva már akkor is passzív-agresszív megjegyzéseket váltanak, miközben Budapest felé tartanak. A céljuk, hogy folytassák azt a tevékenységet, amit a legjobban ismernek: pénzért szexelni az interneten, néha csak ketten, máskor harmadik személyt is bevonva, de mindig úgy, hogy más férfiak ne szerepeljenek a videókban.

A film nem csupán az internetes önmegosztás álszentségét mutatja be, hanem sokkal mélyebbre ás, bemutatva a főszereplők robbanékony kapcsolatát, amely olyan intenzív, hogy a néző szinte feszengve figyeli őket. A dokumentumfilm arra is rávilágít, hogy egy házasság teljes összeomlása, különösen a privatizált szexipar kontextusában, mennyire megterhelő lehet.

A camsex világában az illúziók megteremtése kulcsfontosságú: az a látszat, hogy a műsor kizárólag a nézőnek készül, hogy valami exkluzív látványért fizet, és hogy a néző irányítja az eseményeket. A Lovett házaspár profi módon képes illúziókat kelteni, legyen szó közösségi médiás posztolásról vagy a kamerás műsorok előtti pénzgyűjtésről. A film számos jelenetén keresztül mutatja be, hogyan jön létre és foszlik szét ez az illúzió.

Emma és Eddie kapcsolata tragikus: az interneten egy egységként léteznek, közös hírnevet szereztek, de a valóságban nem tudnak együtt élni. A film alapján Emma manipulatív és érzelmileg labilis, míg Eddie kicsinyes, agresszív és gyerekes. Mindkettejük múltjában sötét időszakok, családon belüli erőszak és zavaros szülői viszonyok húzódnak meg, amelyekkel csak sajátos módszerekkel képesek megbirkózni.

A Lovett házaspárról korábban is készültek már filmek, tévéműsorok és rövid dokumentumfilmek, de egyik sem ölelte fel olyan hosszú időtartamot, mint Hörcher dokumentumfilmje. A film bemutatja, hogyan próbálják a házaspár konfliktusait a realityműsorokhoz hasonlóan kezelni, és hogyan válik ez az életük részévé.

A dokumentumfilm megtekintése során a néző számára nehéz lehet eldönteni, hogy mi valóság és mi manipuláció, melyik kamerának játszanak a szereplők, és mikor beszélnek igazat. A film csak a két főszereplőre koncentrál, más szereplők csak mellékszereplőként jelennek meg. Az Instagramra feltöltött videóik, az eszetlen bulizások és az ideálisnak tűnő mindennapok ellentétben állnak a valósággal, ahol Emma kifejezi, hogy utálja a filmeseket, mert kihasználják őket.

Az Emma és Eddie: A képen kívül nem csupán egy katasztrófa és a szexturizmus elegye, hanem egy olyan film, amely a szexipar nélkül nem lenne ilyen hatásos. Az elegáns képi világ, a szenzációhajhászás kerülése és a jó ritmus miatt könnyű a hatása alá kerülni, és a végére többet megtudhatunk a párkapcsolatok mérgező dinamikájáról, mint bármi másról.

Az Emma és Eddie: A képen kívül április 26-tól lesz látható néhány vetítésen, majd májusban a Max csatorna műsorán is megtekinthető lesz.