Magyar bevásárlóturisták lepik el a szlovákiai boltokat

Minden hétvégén magyar rendszámú autók töltik meg a szlovákiai révkomáromi élelmiszerboltok parkolóit, ahol a magyar vásárlók sorban állnak, hogy forintjaikat euróra váltsák a G7.hu szerint. A bevásárlókocsikat élelmiszerrel megrakva távoznak a magyarok, akik a közelmúltban létrehozott Facebook-csoportban is aktívak, amelynek taglétszáma hirtelen 60 ezerre nőtt.

A Kaufland a legnépszerűbb üzletként említést nyer, de több más bolt is számottevő magyar vásárlói forgalmat generál. Tatabányáról és Székesfehérvárról is érkeznek vásárlók, sőt, a G7 riportja szerint Dunaújváros térségéből is megéri elindulniuk a magyaroknak a kedvező árakért. A Facebook-csoportban megosztott bejegyzések alapján a határtól száz kilométerre vagy annál is távolabb élők is hajlandóak Szlovákiába utazni. A Dunántúl nyugati részéről Nagymegyer, keletről pedig Kassa vagy Rimaszombat a vonzó célpontok.

A G7 információi szerint akciós időszakokban a cigarettán spórolt összeg akár egy 200 kilométeres út üzemanyagköltségét is fedezheti, bár ez nem veszi figyelembe az útdíjakat és egyéb költségeket. Ha akció van Szlovákiában, akkor adott esetben 5-600 forintot is lehet spórolni egyetlen dobozon, vagyis 12-15 doboz árából kijön a 200 kilométeres oda-vissza út teljes üzemanyagköltsége. De hasonló számítások jönnek ki, ha sörrel vagy sajttal számol az ember.

A magyar vásárlók többsége meg van győződve arról, hogy a szlovákiai boltokban kapható termékek minősége magasabb, és ezért hajlandóak többet is fizetni, bár ez szubjektív vélemény. Az általános vélekedés szerint Szlovákiában a magyar boltokhoz képest nagyobbak a leárazások, és a szlovák üzletek akciós újságai előre elérhetőek, könnyebb tervezni. A beszámolók szerint a szlovák boltokban szinte mindig van magyarul beszélő eladó-segítő, és általában kedvesek az eladók.

2024 márciusában a fogyasztói árak átlagosan 3,6 százalékkal magasabbak voltak, mint az előző év azonos időszakában. A cukor ára 30,9 százalékkal, a csokoládé és kakaóé 11,6 százalékkal, a büféáruké 10,4 százalékkal, a sertéshúsé 9,1 százalékkal, az alkoholmentes üdítőitaloké pedig 7,5 százalékkal nőtt. Ezzel szemben a liszt ára 20,3, a tojásé 19,7, a száraztésztáé 13,1, a sajté 13,0, a tejé 11,0, a kenyéré pedig 10,5 százalékkal csökkent.

Extrém példaként említendő, hogy vannak, akik nem autóval, hanem tömegközlekedéssel mennek Révkomáromba, még távolról is. A magyar vasúton kedvezményesen vagy például országbérlettel amúgy is sokat utazó vásárló extra költség nélkül elmehet Komáromig vonattal, ahonnan helyi kisbuszjárat viszi át a szlovák oldalra. Ilyenkor persze nem tudnak annyit elpakolni, mint egy kocsi csomagterébe, vagyis a kisméretű, drága cikkekre kell koncentrálniuk.