Az Apple nehéz döntés előtt áll

Az Apple vállalat nehéz időszakon megy keresztül, és olyan lépéseket kell megfontolnia, amelyeket korábban elutasított. Az iPhone eladások csökkenése és a kínai piac nehézségei kihívások elé állítják a céget.

Az Apple számára nem idegen a viharos időszakok átvészelése, de most több fronton is nehézségekkel kell szembenéznie. Az Európai Unióban vizsgálódások és a piacon maradás érdekében szükséges lépések, valamint az iPhone és a kínai piac problémái jelentik a legnagyobb kihívásokat. A Bloomberg elemzője, Mark Gurman szerint az Apple piaci részesedése 17,3 százalékra csökkent az előző év 20,7 százalékához képest.

Kína, az Apple egyik kedvenc piaca, ahol a kormányzati munkahelyeken betiltották a külföldi márkák, köztük az iPhone-ok használatát, és a helyi gyártókat részesítik előnyben. Az Apple kínai eladásai az ünnepi negyedév során 13 százalékkal estek vissza, és az elemzők további csökkenést jósolnak. Az International Data Corp. (IDC) adatai szerint az Apple piaci részesedése Kínában 15,6 százalékra csökkent, ami visszaesést jelent az előző évhez képest és lecsúszást az előző évi második helyezésről.

Az Apple csúcstelefonjai az iPhone 12 megjelenése óta nem sokat változtak, és bár a vállalat a szolgáltatások és kiegészítők terén igyekezett növekedni, ez a szegmens is stagnálásnak indult. Gurman szerint változtatásokra van szükség.

Az Apple Car projekt és a Vision Pro kevertvalóság szemüveg példái mutatják, hogy az új termékek fejlesztése sem mentes a problémáktól. Gurman szerint az Apple számára egy olcsóbb iPhone verzió kifejlesztése lehetne a megoldás, hogy betörjenek a feltörekvő piacokra. Az olcsóbb modellek iránti igény a gazdagabb országokban is jelentős, de az Apple eddig nem reagált erre a keresletre.

Az iPhone SE 429 dollárba kerül, ami Gurman szerint a kínai konkurensek által kínált olcsóbb és jobb felszereltségű androidos modellekhez képest nem túl jó üzlet. Az Apple-nek egy 250 dollár körüli árú iPhone-t kellene kínálnia a fejlődő országokban, ami Steve Jobs filozófiájától eltérő lépés lenne.

Az Apple-nek a bevételre és a piacszerzésre kellene összpontosítania, és ezzel segíthetne a márkanevének kiépítésében a fejlődő világban. India lehet a legígéretesebb piac, ahol az Apple már terjeszkedik is. Az olcsó iPhone fejlesztése csökkenthetné az Apple függőségét Kínától. Az IDC elemzése szerint a holdújév hozzájárult a vásárlási kedv - különösen az alacsonyabb és középkategóriás termékek iránti érdeklődés - növekedéséhez Kínában, de az Apple promóciói nem voltak képesek ellensúlyozni az androidos versenytársak által jelentett intenzív verseny nyomását. Az Apple várhatóan május 2-án teszi közzé márciusi negyedéves pénzügyi eredményeit.