Az EU védővámokat tervez a kínai e-autókra, Magyarország is érintett lehet

Az Európai Bizottság szubvenciós vizsgálatot folytat a kínai elektromos autók gyártóival szemben, és a jelek szerint védővámok bevezetése várható az EP-választások előtt. Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke utalásokat tett erre a németországi Karlsruhéban tartott szerda esti beszédében. A Portfolio információi szerint ez a lépés befolyásolhatja a magyarországi üzleteket is, különösen a kínai autógyártók és az akkuipar területén.

Az Európai Unió jelenleg azt vizsgálja, hogy a kínai elektromos autók gyártói állami támogatásokat kapnak-e, amelyek tisztességtelen előnyt jelentenek a piacon. Von der Leyen szerint az EU támogatja a versenyt, de határozottan lép fel a dömping és a tisztességtelen gyakorlatok ellen. A Politico cikke szerint a büntetővámok bevezetése szinte biztosnak tűnik.

A brüsszeli források a Portfolio-nak elmondták, hogy a kínai autógyártók állami támogatásokat élveznek, az ellátási láncokat uralják, és az EU-s környezetvédelmi szabályoknál kevésbé szigorú előírások mellett működnek, ami versenytorzító hatással van az európai munkahelyekre.

A német autógyártók aggódnak a vámok miatt, mivel attól tartanak, hogy csökkenhet piaci részesedésük Kínában. Ezzel szemben a francia és olasz ipari szereplők, akik kevésbé vannak jelen Kínában, úgy vélik, hogy a védővámok nélkül az európai piacot is elveszíthetik, ami veszélyezteti az uniós munkahelyeket.

Von der Leyen óvatosan fogalmazott, de világossá tette, hogy az EU nem tűri a tisztességtelen versenyt és a túlzott állami támogatásokat. A választási kampányában tett nyilatkozatai erősítik a feltételezéseket, hogy az uniós vizsgálat a júniusi európai választások előtt lezárulhat, és hamarosan vámokat vezethetnek be.

Magyarország különösen érintett lehet, mivel a kínai gyártók válaszlépéseket tervezhetnek, vagy akár áttelepíthetik gyártásukat az EU-ba. A BYD és a Great Wall Motors már tárgyalásokat folytatnak gyárépítésről Magyarországon. Az akkumulátorgyártók, mint a CATL és az EVE, szintén terveznek beruházásokat az országban, ami lehetővé teszi számukra az alkatrészek vámmentes behozatalát.

Az EU-s tisztviselők szerint az akkuiparban is vizsgálatok várhatók az állami támogatások ügyében. A Bizottság még nem erősítette meg hivatalosan, de a tisztviselők szerint az akkumulátoripari szereplők versenyképességét is a kínai állami támogatások befolyásolhatják.

A kérdés az, hogy az Európai Bizottság milyen eszközökkel rendelkezik a belső piacon beruházó kínai gyártókkal szemben. A szubvenciós vizsgálatok és az állami támogatások ellenőrzésére vonatkozó keretrendszer alkalmazható lehet, de a retorziós eszközök korlátozottak. A magyar ügyben fontos kérdések merülhetnek fel, és a kormány tervei szerint a gazdaság nyerhet a kínai autó- és akkugyártók megjelenésével, de ha az EU keménykedni kezd, Kína érdeklődése csökkenhet a magyar üzemek iránt.