Az Xbox 360 Marketplace végórái, a Gaia űrteleszkóp balesete és a robotika új mérföldköve

Az Xbox 360 felhasználók számára fontos napok ezek, hiszen a Microsoft bejelentette, hogy június 29-én végleg bezárja a konzol digitális piacterét, az Xbox 360 Marketplace-t. A Gaia űrteleszkóp pedig súlyos károkat szenvedett, miután egy mikrometeor átütötte a védőpajzsát.

Az Xbox 360 tulajdonosoknak már csak óráik vannak hátra, hogy kihasználják az akár 90 százalékos leértékeléseket, amelyekkel a Microsoft búcsúztatja a Marketplace-t. A 2005-ben bemutatott konzol digitális áruháza holnaptól már nem lesz elérhető, de a már megvásárolt játékok és kiegészítők továbbra is használhatók maradnak.

A Microsoft májusban jelentette be az áruház bezárását, és azóta jelentős leértékelésekkel készültek a búcsúra. A leárazott címek listáját a cég weboldalán lehet megtekinteni.

A Gaia űrteleszkóp, amely 2013 óta van a világűrben és a Tejútrendszer egymilliárd csillagának térképezését végezte, áprilisban szenvedett balesetet. Egy mikrometeor olyan erővel csapódott neki, hogy átütötte a védőburkolatát, ami veszélyezteti a 800 millió dolláros űreszköz további működését.

Az űrteleszkóp 1,5 millió kilométerre található a Földtől, a L2 Lagrange-pontban, ahol a Föld gravitációja nem nyújt védelmet az ilyen típusú ütközések ellen. A beszűrődő fény, bár rendkívül halvány, zavarhatja a Gaia érzékeny műszereit.

A problémák nem értek véget a mikrometeor becsapódásával, ugyanis az űrtávcső 106 CCD érzékelője közül az egyik meghibásodott, ami hamis észleléseket eredményezett. A kutatók szerint a májusban bekövetkezett hever napvihar okozhatta a hibát, amely sarki fényt is eredményezett Magyarországon.

A mérnökök egy szoftverfrissítéssel próbálták kezelni a helyzetet, mivel a hibás érzékelő miatt a Gaia túlterhelte az ESA rendszereit. A teleszkóp normál esetben előszűri a hamis észleléseket, de a hiba miatt ez nem történt meg, így az adatok nagy mennyiségben kezdtek el áramlani.

A Gaia űrteleszkóp jövője most kérdéses, hiszen a két legnagyobb probléma – a mikrometeor becsapódása és a CCD érzékelő hibája – komoly kihívások elé állítja a kutatókat és mérnököket.

A technológiai fejlődés azonban nem áll meg, és új áttörések várhatók a repülés és a robotika terén is. A New Frontier Aerospace amerikai startup cég sikeresen tesztelte a Mjölnir nevű hajtóművet, amely a jövőben hiperszonikus sebességgel szállíthatja az utasokat szuborbitális pályán. A teszt során, amely július 18-án zajlott, alig egy másodpercre kapcsolták be a hajtóművet, de ez már elegendő volt ahhoz, hogy kiderüljön, minden komponense megfelelően működik. A Mjölnir 3D-nyomtatással készült, és folyékony oxigénre és metánra (LOX/LNG) van szüksége, ami jelentősen csökkenti a repülés költségeit és a szén-dioxid kibocsátást. A cég tervei szerint ez a hajtómű kerül majd az Intercontinental Rocketliner nevű gépbe, ami 100 főt tudna egyszerre szuborbitális pályán szállítani.

A Massachusettsi Műszaki Egyetem mérnökei által fejlesztett robotkar új mérföldkövet jelent a robotika terén, hiszen képes zöldséget pucolni, ami a finommotorikát igénylő feladatok elvégzésében jelent előrelépést. A robotkar érzékelőkkel van felszerelve, és megerősítő tanulás révén tanították be neki a zöldségek megpucolását, ami az emberi kéz finom mozdulatait utánozza.

A YouTube felhasználóknak is új kihívásokkal kell szembenézniük, mivel a Google teszteli az új reklámmegjelenítési módszert, amely gyakorlatilag lehetetlenné teszi a reklámblokkolók használatát. A videók szerves részévé válnak a reklámok, így a blokkolók már nem tudják kiszűrni őket. Egyes felhasználók már arról számoltak be, hogy átugorhatatlan fekete képernyőt látnak a YouTube-videók helyén, ami néhány másodpercig tart, majd elindul a videó. Ez a jelenség egyre több panaszt generál a felhasználók körében, de a Google szándéka egyértelmű: a reklámblokkolók kiszorítása a platformról.

A közlekedési innovációk terén is érkeznek újdonságok. Kiss Botond formatervező által kifejlesztett Flytram koncepciója, amely egy villamos és drótkötélpálya hibridje, már elnyerte a Red Dot Award díját a mobilitás kategóriában. A jármű a városi közlekedés több problémáját is megoldhatná, hiszen a sínekről egy kötélpályára váltva képes lenne áthidalni a felszíni helyhiányból vagy a domborzatból adódó problémákat. A Flytram három fő elemből állna: egy könnyűszerkezetes utaskabinból, alul egy vasúti forgóvázból és felül egy kötélpályával összekapcsolt gondolakarból. A váltóállomásokon az automatizált folyamat segítségével a kabinok elemelkedés előtt lekerülnek a forgóvázról, és a földre érkezve pillanatok alatt visszakapják azt, így a meglévo villamoshálózaton is közlekedhetnek.

Az informatikai iparban azonban nem minden hír pozitív. Az Intel processzorait érintő súlyos problémákra nem találtak megoldást, és a hibás darabokat sem hívják vissza, sem nem cserélik ki. A 13. és 14. generációs processzorokkal szerelt eszközök néhány esetben súlyos stabilitásproblémákkal szembesülnek, amelyek összeomló játékokhoz és instabil rendszerműködéshez vezethetnek. Az Intel szóvivője, Thomas Hannaford megerősítette, hogy a hibák egy része visszafordíthatatlan, és a problémás processzorokat sem hívják vissza, sem a forgalmazásukat nem függesztik fel. A garancia kiterjesztését illetően sem szolgáltak válasszal. A felhasználóknak tanácsos minden BIOS-frissítést azonnal telepíteni, és ha már konkrét hibákat produkál a processzor, garanciális keretek között próbálhatják cseréltetni a komponenst, vagy tanácsot kérhetnek a kereskedőtől.

A tudományos felfedezések terén is történt egy érdekes esemény. A 90 éves amerikai fizikus, Amnon Yariv, aki hetven éven át tanulmányozta a hullámokat és tulajdonságaikat, egy zuhanyzás közbeni véletlen megfigyelés során fedezett fel egy új jelenséget. A zuhanyfej bimodális oszcillációját észlelte, amely két különböző módon mozgott és szinkronban volt. Yariv kidolgozta a jelenség matematikai modelljét, amelyet a PNAS folyóiratban publikáltak. A felfedezés számos területen, például az építkezéseknél vagy a függőhidak kilengésének csillapításánál hasznosítható.