A magyar e-kereskedelem kihívásai: Temu térnyerése és a vásárlóerő csökkenése

A magyar e-kereskedelem nem mutat jelentős növekedést, és a helyzetet tovább súlyosbítja a vásárlóerő folyamatos csökkenése, valamint a kínai online kereskedők, mint például a Temu térhódítása. A belföldi e-kereskedelmi piac 2023-as teljesítménye csupán 7 százalékos növekedést mutatott az előző évhez képest, ami jelentősen elmarad a 17,6 százalékos átlagos inflációtól. A magyar e-kereskedelmi piacon működő webáruházak által kiszolgált online rendelések száma meghaladta a 83 milliót, összértékük pedig mintegy 1474 milliárd forintot tett ki, miközben az e-kereskedelem teljes kereskedelmen belüli részaránya 9,8 százalékon zárta az elmúlt évet.

A műszaki cikkek továbbra is dominálnak az online kereskedelemben Magyarországon, de várhatóan a divat és ruházat fogja átvenni a vezető szerepet, ahogy az már Amerikában és Nyugat-Európában is megtörtént. Ez a változás akár már az idei évben bekövetkezhet.

A COVID évek utáni hipernövekedés lelassult, és 2024 első három hónapjában a belföldi e-kereskedelem csupán 6,1 százalékos bővülést mutatott az előző év azonos időszakához képest. A vásárlók visszatértek a hagyományos üzletekbe, és egyre többet rendelnek olcsóbb helyettesítő termékeket külföldi webshopokból, különösen Kínából. A kínai kereskedők, mint a Temu, Shein és a török Trendyol, jelentős piaci hatást gyakorolnak, és veszélyt jelentenek a hagyományos kereskedelemre is.

A Temu 2023 szeptemberében indult Magyarországon, és rövid idő alatt hatalmas vásárlói bázist épített ki. 2024 áprilisában a Temu magyar vásárlói bázisa már meghaladta az 1,25 millió főt, és az év első három hónapjában több mint 1,5 millió rendelést adtak le a magyar vásárlók a platformon. A Temu magyarországi megjelenése óta, idén májusra a vásárlók száma 1,28 millióra nőtt, ami azt jelenti, hogy minden harmadik online vásárló ügyfél feltűnt már a kínai piactéren.

A Temu hirdetései és a hazai webshopok reakciója

A Temu hirdetései az elmúlt időszakban leálltak a Meta és a Google felületein, amit a szakértők az adóhatósági adminisztrációval hoznak összefüggésbe. Ezt a szünetet a hazai webshopok kihasználták, hogy növeljék saját láthatóságukat ezeken a felületeken. A Temu hirdetési aktivitásának lassulása nem feltétlenül függ össze a Gazdasági Versenyhivatal bejelentett vizsgálatával, hanem inkább azzal, hogy a NAV értesítette a társaságot, hogy rövid leállás, lassulás várható a vámkezelésben. Az elmúlt napokban újra felpörgött a hirdetési aktivitás.

A csomagautomaták és fizetési módok változása

A csomagautomaták terén jelentős fejlődés figyelhető meg: 2024 áprilisáig mintegy 5150 csomagautomata üzemelt Magyarországon, és a csomagautomatába kézbesített e-kereskedelmi rendelések volumene 191 százalékkal nőtt 2023-ban. 2022 év elejéhez képest 1500 új automata lett telepítve, és idén márciusban 5175 automata működött, így elérhetjük a 6000-et. A belföldi e-kereskedők által kiszolgált online rendelések 59 százaléka továbbra is utánvéttel történik, míg az online fizetés részesedése 36 százalékot képvisel. Az előre fizetett termékek és áruk részaránya 2015 óta 20 százalékról 41 százalékra nőtt, míg az utánvételes készpénzes fizetés részaránya az elmúlt 10 évben 47 százalékról 30 százalékra csökkent, de az utóbbi évben 2 százalékkal nőtt újra.