A Boeing beismerte a biztonsági ellenőrzések elmulasztását

A Boeing repülőgépgyártó vállalat elismerte, hogy nem végezte el a szükséges biztonsági ellenőrzéseket a 787 Dreamliner típusú repülőgépein, ami tovább rontja a cég megítélését a közelmúltban történt balesetek és a vezérigazgató lemondása után.

A Boeing vállalat nehéz időszakon megy keresztül, miután az év elején egy darab kiszakadt egyik gépük törzséből repülés közben, és több baleset is történt. A helyzetet súlyosbítja, hogy a vállalat vezérigazgatója is távozott a posztjáról, és két olyan személy is életét vesztette, akik a Boeinget bíráló állításokat fogalmaztak meg.

A legújabb fejlemények szerint a Boeingnek be kellett vallania, hogy meghamisította a 787 Dreamliner repülőgépek biztonsági ellenőrzésével kapcsolatos adatokat. Ezt követően az amerikai Szövetségi Légiközlekedési Hivatal (FAA) újabb vizsgálatot indított a cég ellen.

Az FAA által bejelentett vizsgálat arra irányul, hogy a Boeing vajon meghamisította-e a biztonsági ellenőrzések jegyzőkönyveit. A Boeing egy dél-karolinai összeszerelő üzemében történtek miatt került ismét reflektorfénybe, ahol az alkalmazottak állítólag hamis információkat adtak meg a szárnyak és a repülőgép törzsének rögzítésével kapcsolatos ellenőrzésekről.

Scott Stocker, a Boeing egyik vezetője szerint a mulasztás nem jelentett azonnali repülésbiztonsági kockázatot, de az eset rávilágít arra, hogy a biztonsági protokollokat nem mindig tartották be megfelelően. Stocker feljegyzései szerint a Boeing megállapította, hogy „több ember megsértette a vállalat irányelveit, amikor nem végezte el a szükséges teszteket, hanem a munkát befejezettként rögzítette”.

A Boeingnek most szembe kell néznie azzal a tényezővel, hogy a biztonsági ellenőrzések elmulasztása miatt tovább romolhat a vállalat hírneve, és ez újabb kihívások elé állíthatja a repülőgépgyártót. Az FAA közölte, hogy a Boeing önként tájékoztatta őket áprilisban a problémáról, és a cég alkalmazottai jelenleg átvizsgálják azokat a Dreamlinereket, amelyeket még nem szállítottak le, valamint kidolgoznak egy tervet a jelenleg repülő gépek ellenőrzésére.

A Boeing kálváriáját számos más incidens is súlyosbítja, többek között kényszerleszállások, rögzítések kilazulása, kritikus hibák és hajtóművek gyulladása miatt. Ezek az események a Boeing üzleti filozófiájának megváltozására utalnak, ahol a profitéhség miatt háttérbe szorult a gyártási és ellenőrzési protokoll betartása.

Áprilisban a Boeing egyik mérnöke, Sam Salehpour nyilvánosan előtérbe lépett különböző minőségi vádakkal több Boeing modellel, köztük a Dreamlinerrel kapcsolatban. Salehpour azt állította, hogy a gyártási folyamat rövidítései miatt előfordulhat, hogy a 787-esek törzsében lévő kis hézagokat nem lehet megfelelően kitölteni.

A Boeing vezérigazgatójának március végi távozása valószínűleg az elmúlt hónapok ügyei miatt történt, és a cégnek komoly erőfeszítéseket kell tennie a bizalom helyreállítására. A problémát egy munkás jelentette a főnökének, aki szerint a gyártás során több gépnél csak papíron ellenőrizték a törzs és a szárnyak csatlakozásainál a beszerelt elektromos hálózatot, illetve annak földelését, és a tesztelést nem végezték el, az arról szóló dokumentációt meghamisították. Az FAA elrendelte az összes gyártás alatt lévő 787-es ellenőrzését.