Hszi Csin-ping magyarországi látogatása és annak jelentősége

Történelmi jelentőségű a kínai elnök e heti, háromnapos magyarországi látogatása, amely nagyban hozzájárul hazánk megerősödéséhez, a gazdasági-kereskedelmi viszony fejlesztéséhez és remélhetőleg a béketörekvések sikeréhez is – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.

Szijjártó Péter kiemelte, hogy Hszi Csin-ping delegációja élén csak két európai uniós tagállamot keres fel: Magyarországot és Franciaországot, ahol Emmanuel Macron elnökkel és Ursula von der Leyennel, az Európai Bizottság vezetőjével is tárgyal majd. A tárgyalások egyik legfőbb témája a gazdasági együttműködés további fejlesztése lesz, mert 2020-ban és 2023-ban is Kínából érkezett a legtöbb beruházás Magyarországra, részben ennek is köszönhető, hogy hazánk a világ éllovasai közé került az autóipar technológiai forradalmában.

A miniszter álhírnek minősítette azokat a sajtóértesüléseket, amelyek szerint a kínai államfő magyarországi vizitje során Pécsre látogatna, és hangsúlyozta, hogy a tárgyalások során konkrét cégnevekről beszélni a megállapodás előtt Magyarország nemzeti és gazdasági érdekeivel ellentétes cselekedet. A külügyminiszter arra kérte a sajtót, hogy a magyar érdekeket szem előtt tartva ne spekuláljon vállalatnevekről, és ne fantáziáljon nyilvánosan vállalati nevekről.

A kínai delegáció tagjai között szerepel Wang Yi külügyminiszter, Lan Foan pénzügyminiszter, Wang Wentao kereskedelmi miniszter, Dzsen Sancsie, a Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság elnöke és Ju Csianhua, a Vámügyi Főigazgatóság főigazgatója. A látogatás során legalább tizenhat megállapodást már biztosan aláírnak, további kettőről még folyik az egyeztetés. Ezek között kiemelkedő jelentőségű az Egy övezet, egy út kínai programhoz kapcsolódó magyarországi infrastrukturális fejlesztések, mint például vasúti, közúti és energetikai projektek.

A két ország nukleáris energia terén is együttműködést indít, és a magyar agrártermékek kínai exportlehetőségeinek bővítése is napirenden van. A turisztikai kapcsolatok fejlesztése is fontos téma lesz, amit a heti tizenkilenc légi járat is elősegít. Szijjártó Péter szerint a vízummentesség, amelyet korábban a magyar állampolgárok kaptak, remélhetőleg hosszabb időre is megmarad.

A megbeszélések másik fő napirendi pontja az ukrajnai háború és a kínai béketerv, amelyet Magyarország is támogat, mivel a békéről szól. Szijjártó Péter szerint Kína a béketáborhoz tartozik, és a béketeremtés lehetősége kiemelt téma lesz a tárgyalásokon.

Hszi Csin-ping, a Kínai Kommunista Párt főtitkára és kínai elnök öt év után először lép az Európai Unió területére, de politikailag nem a legrózsásabb időszakban. A kínai elnök látogatásáról szóló cikkünkben részletesen írtunk arról, hogy miért. Az új megállapodások között szerepelhet egy olyan egyezmény is, amely lehetővé teszi a kínaiak számára, hogy részt vegyenek a Paks II. atomerőmű projektben.

A kínai elnök látogatásán több mint 16 kétoldalú gazdasági egyezmény aláírására is sor kerül, időpontja pedig egybeesik a két ország közötti diplomáciai kapcsolatok helyreállításának 75. évfordulójával. A látogatás során kiemelt biztonsági intézkedésekre számíthatunk, amelyek a Ferenc pápa tavaly áprilisi magyarországi látogatásakor alkalmazott legmagasabb szintű biztonsági protokollt követik. A biztonsági intézkedések miatt Budapest közlekedésében már a látogatás napját, május 8-át megelőző napon is lehetnek fennakadások, és a forgalomkorlátozások még szigorúbbak lesznek, mint a pápa látogatása idején.

Szijjártó Péter külügyminiszter április 24-én Pekingben készítette elő a legfelső szintű találkozót kínai kollégájával, Wang Yi-vel. A háromórás tárgyalást követően Szijjártó a kínai Övezet és Út Kezdeményezés (BRI) egy újabb projektjét hozta nyilvánosságra, egy Magyarország és Szerbia közötti olajvezeték megépítését, valamint új BRI vasúti projekteket is bejelentett. Ezek a projektek segítenének Kínának abban, hogy további uniós infrastrukturális projektekre tegyen szert és piacokat szerezzen. A Budapest-Belgrád vasútvonal felújítása Magyarországon jelenleg 42 százalékban elkészült, és ez a projekt Magyarország, Kína és Európa technológiai fejlesztéseit foglalja magába.

A tervezett infrastrukturális projektek között szerepelhet az úgynevezett V0-ás vasútvonal, amely egy Budapestet délről elkerülő, kelet-nyugati irányú vonal lenne, ahol a tehervonatok többsége közlekedne, így a teherforgalom a városhatáron kívülre kerülne. Emellett a tervezett Budapest Airport nagysebességű vasúti összeköttetés is kampánytémává emelkedett, amely a Magyar Államvasutak által kezelt meglévő magyar vasúthálózattól függetlenül működne. A kínaiakkal jelenleg tárgyalt projektek értékét nem hozták nyilvánosságra, de a magyar kormánytagok nyilatkozatai szerint több százmilliárd forintról van szó, összességében több százmillió eurónak felel meg, jellemzően 80-90 százalékban kínai hitelekből.