Cinco de Mayo: az ivás ünnepe

Az amerikaiak számára a Cinco de Mayo több mint egy ünnep: egy újabb alkalom az ivásra, amely még a szilveszteri és Szent Patrik-napi ivászatokat is felülmúlhat.

A Cinco de Mayo ünneplése során az amerikaiak gyakran keverik a valós történelmi tényeket az alkoholfogyasztás örömével. A YouGov felmérése szerint az amerikaiak több mint 40 százaléka tévesen gondolja, hogy ez a nap Mexikó függetlenségének ünnepe, holott ez szeptember 16-án van. A május 5-e valójában a mexikóiak 1862-es franciaországi győzelmének emléknapja.

Mexikóban maga az ünnep viszonylag jelentéktelen, és elsősorban csak Puebla államban tartják meg, ahol a történelmi csata zajlott. Ezzel szemben az Egyesült Államokban a Numerator által több mint 5100 fogyasztó körében végzett felmérés szerint a Cinco de Mayo talán még a Szent Patrik-napnál és a szilveszternél is nagyobb alkoholfogyasztással jár.

A felmérés szerint a Cinco de Mayo-t ünneplő amerikaiak 59 százaléka tervez alkoholt vásárolni erre a napra, míg a szilveszterre és Szent Patrik napjára alkoholfogyasztást tervezők aránya csak 53, illetve 44 százalék.

Az ünnep az évek során a mexikói ellenállás szimbólumává vált, és az 1970-es években a texasi és kaliforniai chicano mozgalom hatására vált népszerűvé a spanyolajkú amerikaiak körében. A sörgyártó cégek is felismerték ezt a lehetőséget, és célzottan kezdték elérni a növekvő latin-amerikai vásárlói bázist.

Az 1980-as évek elején a sörgyárak, mint például az Anheuser-Busch és a Miller, spanyolajkú marketingosztályokat hoztak létre és Cinco de Mayo rendezvényeket szponzoráltak, míg a Coors milliókat költött a latin-amerikai fogyasztók megnyerésére. 2003-ra az amerikai sörgyártók több mint 5 millió dollárt költöttek a Cinco de Mayo reklámozására, ami több mint 100 millió palack Corona sört értékesített az ünnep környékén.

A Quartz szerint mára a Cinco de Mayo az egyik legnagyobb amerikai ünnep a söreladások szempontjából, 2022-ben a kereskedelmi söreladások 12 százalékkal voltak magasabbak ezen a héten, mint az év egy átlagos hetében. A Forbes szerint az ünnep népszerűségét az Amerikában élő spanyolajkú lakosság növekedése is magyarázhatja, amelynek aránya a 2010-es 16 százalékról ma már 19 százalékra emelkedett.

A Cinco de Mayo ünneplése az Egyesült Államokban gyakran sporteseményekkel is egybekötött, mint például híres mexikói vagy mexikói-amerikai bokszolók fizetős mérkőzései vagy baseballcsapatok különleges ünnepi mérkőzései.