Az M6-os autópálya új szakaszának átadása

Megnyitották az M6-os autópálya egy új szakaszát, amely Bóly és Lippó között húzódik, és amelynek megnyitását sokan várták Magyarországon.

Pántya József, az útépítésekért felelős helyettes államtitkár bejelentette, hogy az M6-os autópálya Bóly és Lippó közötti szakasza forgalomba került. Az új szakasz közel húsz kilométer hosszúságú, és a mohácsi térségben 2021-ben kezdődött meg az építkezés. A projekt a Strabag Építő Kft. és a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében valósult meg, és a határidőt, január 31-ét betartva fejeződött be, teljes egészében magyar forrásból finanszírozva.

A beruházás költsége nettó 88,6 milliárd forintot tett ki. Azonban a sztráda egy 300 méteres szakaszára 2023-ban gyorsított eljárású közbeszerzést kellett kiírni, mert egy tervezési hiba miatt ez a rész véletlenül kimaradt az eredeti pályázatból. A munkát a Strabag nyerte el 1,4 milliárd forintért, ami azt jelenti, hogy 1 méter autópálya az adófizetők 4,6 millió forintjába került.

Az új autópálya-szakasz megnyitásának fő célja, hogy elősegítse az Adriai- és a Balti-tenger közötti Ten-T hálózat magyarországi szakaszának kiépítését. Az M6-os zárószakaszának teljes átadása után teljessé válik az Adriai- és Balti-tenger térsége közötti közúti kapcsolatot biztosító TEN-T folyosó magyarországi nyomvonala.

A most átadott szakaszon 17 átvezetés - híd, vadátjáró - épült meg, a töltéshez 2,2 millió köbméter földet, az útépítéshez 124 ezer köbméter betont és 384 ezer köbméter aszfaltot használtak fel. A forgalomba helyezett, Lippóig tartó szakaszt az autósok idén díjmentesen használhatják.

Az utolsó, Lippó és az országhatár közötti szakaszt majd akkor adják át a forgalomnak, amikor a horvátok is elkészülnek az onnan Eszék és az ország belseje felé továbbvezető A5-össel (ez 2025 tavaszára várható). A hiányzó szakasz műszaki adásvétele egyébként lezárult már. A határig vezető további szakasz a gyorsforgalmi út horvátországi folytatásának elkészülte után lesz majd használható. A horvát oldalon az autópálya megépítése jövő év második felének elejére befejeződik, és kétszer két sávon akár az Adriai-tengerig lehet biztonságosan utazni.

Megjegyezték, hogy bár a szakasz kezdő szelvényénél, egy 600 méteres részen 2024. augusztusig még dolgoznak, a pálya két oldalán lévő gyűjtő-elosztó sávok lehetővé teszik a napi használatot. Az új szakasz megnyitásával a térség hat települése lakóinak életét teszik könnyebbé.

Hargitai János (KDNP) Baranya megyei országgyűlési képviselő többek között arról beszélt, hogy az M6-os új szakaszának elkészültével Mohács és Bóly térségében egy logisztikai egység fontos darabja jön létre. Elmondta, az M6-osra két város, Villány és Mohács még nincs rákötve. Villány felé egy 9 kilométeres utat kell megépíteni, amellyel a villányi borvidék és az Ormánság feltárása is megtörténik. Mohácsra 2026-ra, a mohácsi csata 500. évfordulójára kétszer két sávos út épül.