Az EU vizsgálódik a légitársaságok zöldmosási gyakorlatai ellen

Az Európai Bizottság vizsgálatot indított húsz, még meg nem nevezett légitársaság ellen, mivel azok állítólag félrevezető zöldmosási gyakorlatokat alkalmaznak, és tévesen állítják, hogy tevékenységük környezetbarát.

A vizsgálat főként azokra az állításokra összpontosít, amelyek szerint a repülés során keletkező szén-dioxid-kibocsátást környezetvédelmi projektekkel vagy fenntarthatóbb üzemanyagok használatával lehet ellensúlyozni. A Financial Times szerint a bizottság úgy véli, hogy a légitársaságok még nem nyújtottak megbízható tudományos bizonyítékot ezek alátámasztására.

Az Airlines for Europe iparági szervezet aggodalmát fejezte ki az EU által támogatott fenntartható repülőgép-üzemanyagokkal kapcsolatos kérdések miatt, és hangsúlyozta, hogy a tudományos bizonyítékok alátámasztják ezek használatát, mint környezetbarátabb alternatívát a hagyományos kerozinnal szemben.

Az EU szigorúbb szabályozást vezet be a légitársaságok környezeti hatásainak ellenőrzésére, és a vállalati marketingben használt zöld állítások ellen is fellép. Egy holland bíróság a múlt hónapban úgy ítélte meg, hogy a KLM megtévesztően járt el, amikor azt állította, hogy az ügyfelek „fenntartható módon repülhetnek”, míg az Egyesült Királyság reklámfelügyelete három légitársaság reklámját tiltotta be decemberben.

Az Európai Bizottság több, a légitársaságok által tett, potenciálisan félrevezető zöld állítást is azonosított. Ezek közé tartozik az a téves benyomás, hogy a klímaprojektek finanszírozására vagy az alternatív üzemanyagok támogatására fizetett kiegészítő díj csökkentheti vagy teljes mértékben ellensúlyozhatja a repülésből származó CO₂-kibocsátást. A bizottság kiemelte a nettó nulla kibocsátás elérésére vonatkozó tervekkel kapcsolatos állításokat is, amelyek nem tartalmaznak egyértelmű és ellenőrizhető kötelezettségvállalásokat, célokat és független nyomon követési rendszert.

A légitársaságoknak harminc nap áll rendelkezésükre, hogy javaslatokat tegyenek az említett aggályok kezelésére, és az Európai Bizottság célja, hogy megállapodás szülessen a változtatásokról. Amennyiben nem sikerül megfelelő megoldást találni, a nemzeti hatóságok szankciókat szabhatnak ki a vállalatokra.