Újabb területekre is kiterjesztenék a kínai-magyar együttműködést

Sulyok Tamás köztársasági elnök és Orbán Viktor miniszterelnök meghívására Hszi Csin-ping kínai államfő május 8-án állami látogatásra érkezik Magyarországra.

A kínai államfő május 10-ig tartó budapesti látogatása során kétoldalú politikai, gazdasági és nemzetközi kérdésekről tárgyal a magyar vezetőkkel. A látogatás célja, hogy tovább erősítsék Magyarország és Kína államközi és gazdasági-kereskedelmi kapcsolatait, és újabb területekre terjesszék ki az együttműködést.

Havasi Bertalan, a Miniszterelnöki Sajtóiroda vezetője közölte az MTI-vel, hogy Hszi Csin-ping elnök Budapest vendége lesz a megadott időszakban.

Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter a legutóbbi kormányinfón jelezte, hogy Hszi Csin-ping elnök Budapest vendége lesz a megadott időszakban, és tárgyalások zajlanak a gyorsvasúti kapcsolat kiépítéséről, amely nem csak állami forrásból valósulhat meg.

Horváth Levente, az Eurázsia Központ igazgatója szerint a két ország hasonlóan gondolkodik a világrend alakulásáról, és a gazdasági együttműködés is hozzájárult a kapcsolatok elmélyüléséhez.

Korábbi sajtóhírek szerint a kínai elnök látogatásának egyik napján Pécsre is ellátogathat, ahol egy autógyár építésének bejelentésére kerülhet sor. A Great Wall Motors itt felépítheti első európai üzemét Bicsérden.

A látogatás miatt fokozott biztonsági intézkedésekre kell számítani, május 9-én például a budavári siklót is leállíthatják biztonsági okokból.

Vitézy Dávid főpolgármester-jelölt aggódva tekint a kínai elnök érkezésére, és kritikát fogalmazott meg a tervezett magasvasút kapcsán. Szerinte a kormány hatalmas hibát követne el, ha egy elkülönített magasvasút építésére kapna előjogot a kínai állam a budapesti repülőtérre, mivel ez ellehetetlenítené a közösségi közlekedésbe való illesztését ennek a fontos csomópontnak, és a helyi lakosok helyett inkább a turistákat szolgálná.

Vitézy Dávid szerint a kínai luxusvonat építése pont ugyanaz lenne, mint az orosz metrókocsik ügye volt: egy életre megakadályozná, hogy a reptéri közlekedési hálózatot nyugati mintára beépítsék a kötött pályás közlekedési vérkeringésbe.

A főpolgármester-jelölt szerint a vasúti hálózatba illesztett tömegközlekedési megoldás minden tekintetben jobb eredményt hozna, és a kormánynak egyértelművé kell tennie, hogy tervez-e minden jogi, közbeszerzési, építési jogi előírást felülíró nemzetközi szerződést kötni a kínai államfővel reptéri luxusvonat építésére.

Vitézy Dávid teljes tévútnak nevezte a kínaiakkal való együttműködést azért, mert szerinte elkülönült reptéri expresszvonatot építeni kínai hitelből őrült pazarlás volna, és mivel csak a belvárost érné el, leginkább a turistákat szolgálná. Azt is hozzátette, hogy „Budapestet nem szabad Kína játszóterévé tenni”.

A VSquare forrása megerősítette, hogy a reptérhez tervezett gyorsvasúti kapcsolatnak a Magyar Államvasutak által kezelt magyar vasúti hálózattól függetlenül működne, ez a kínai fél feltétele volt, ezt használnák uniós referenciának további projektekhez.

A budapesti elkerülő vonal célja, hogy tehervonatok többsége a város határain kívül közlekedjen, a személyvonatok pedig a meglévő vasúti infrastruktúrát használnák Budapesten belül. Ez a projekt eredetileg orosz segítséggel valósult volna meg, de a háború miatt változott a terv.

Egy uniós nagykövet szerint a magyar kormány rendszeresen azzal fenyegetőzik, hogy Kínára fog támaszkodni, ha nem férhet hozzá a kohéziós alapokhoz. A kínai hitel az egyetlen járható út lehet, ha nem jutunk hozzá a visszatartott kohéziós forrásokhoz, és várhatóan csak a helyreállítási alapok lesznek hozzáférhetők.

A két fenti projekt miatt komoly összefeszülés várható az uniós szabványokkal nem kompatibilis kínai technológia miatt. A projektek költségei több százmilliárd forintról egymilliárd euróhoz közelítő összegre rúghatnak, és várhatóan ennek 80-90 százalékát kínai hitelből finanszírozzák.

Emellett felmerült, hogy közös járőrszolgálatot láthatnak el a jövőben magyar és kínai rendőrök, ami miatt egy petíció indult, amely azonnali fellépést kér a NATO és az EU vezetőitől, mivel a kínai rendőrök jelenléte fenyegetést jelenthet a magyar emberek szabadságjogaira és az EU valamint a NATO országainak szuverenitására és biztonságára.