Üzemen kívül az új, méregdrága elnöki helikopterflotta

Ötmilliárd dollárt költöttek az új amerikai elnöki helikopter, a Marine One kifejlesztésére, de a gépek nem használhatók a Fehér Ház pázsitján történő leszállásra, mivel felperzselhetik a füvet.

Négy évvel ezelőtt azonosították a problémát, amikor kiderült, hogy a Sikorsky által gyártott VH-92 Patriot hajtóműve és kipufogója leszállás közben károsíthatja a gyepet. Emiatt az új helikopterek csak burkolt felületen landolhatnak, és az elnök továbbra is a régebbi VH-3D Sea King helikoptereket használja. A VH-92 Patriotokat így csak az elnöki hivatal tisztviselői és a titkosszolgálat tagjai használhatják.

A jelenlegi elnöki flotta VH-3D és VH-60N típusú helikopterekből áll, és ezeknek a hívójele Marine One, amikor Joe Biden utazik rajtuk. A hadsereg összesen húsz VH-92 helikoptert rendelt a Lockheed Martin vállalattól, amely a Sikorsky anyavállalata.

A gyepperzselés problémáját még a Trump-adminisztráció idején, 2018-ban azonosították, és azóta is keresik a megoldást. A Kormányzati Elszámoltathatósági Hivatal (GAO) 2020 júniusában közzétett jelentésében megjegyezte, hogy a hadseregnek még bizonyítania kell, hogy képes a Fehér Ház déli pázsitján történő leszállás követelményeinek megfelelni károkozás nélkül.

A GAO beszámolójában említett lehetséges megoldások között szerepelnek tervezési változások, a gyepfelület kezelése és a leszállási övezet kockázatának minimalizálását célzó műveleti eljárási változtatások. A Pentagon tesztelési irodája szerint a károkat elsősorban a kipufogógáz és a helikopterből származó folyadékok okozzák.

A védelmi minisztérium 2023-as évet összegző jelentésében már nem tértek ki a gyepperzselés okozta gondokra, de megállapították, hogy a VH-92 működésileg hatékony adminisztratív felszállási feladatokra. A Fehér Ház egyik tisztviselője szerint az illetékes hivatalok szorgalmasan dolgoznak a helikopterflotta cseréjén.

Ez az átállás egy eseményvezérelt cél, nem pedig idővezérelt, ami azt jelenti, hogy nincs meghatározott határidő a teljes cserére. A Sikorsky szóvivője szerint a beszállító szorosan együttműködik a katonai üzemeltetővel a tesztelésben, hogy megállapítsák, a helikopter megfelel-e a különleges működési követelményeknek.