Szigorú uniós ellenőrzésekkel kell szembenéznie a Metának a júniusi választások miatt

Az Európai Unió szigorú ellenőrzéseket folytat a Meta platformjai ellen az európai digitális szolgáltatásokról szóló törvény (DSA) értelmében, különös tekintettel az európai parlamenti választások előtti internetes befolyásolási kísérletek kezelésére, a kiskorúak és a digitális tartalmak kapcsolatára, valamint a deepfakekre. A szabályok megsértésével nagy összeget kockáztatnak a vállalatok.

Az Európai Unió azt vizsgálja, hogy a Meta megfelelően kezeli-e a politikai hirdetéseket a júniusi európai parlamenti választások előtt. A Facebook és az Instagram már hétfőn számíthat az Európai Unió vizsgálatának eredményére a tartalom-moderálási szabályok esetleges megsértése miatt – írja a Politico.

A vizsgálatok során többek között azt monitorozzák, hogyan kezelik a Meta felületei a hirdetéseket, különösen a politikai hirdetéseket, vagyis figyelik, hogy megsérti-e valamelyik platform az európai digitális szolgáltatásokról szóló törvényt (DSA).

Az uniós végrehajtó testület felügyeli, hogy a nagy online platformok hogyan tartják be a digitális szabályokat, amelyek a DSA értelmében kötelezik őket az illegális és káros tartalmak, például a dezinformáció visszaszorítására. A vállalatok bizonyos funkciók felfüggesztésére vonatkozó utasításokat vagy globális bevételeik akár 6 százalékának megfelelő bírságot kockáztatnak.

A közösségi platformokat arra kérték, hogy a választások előtt biztosítsák, hogy a politikai hirdetések és a mesterséges intelligenciával gyártott úgynevezett AI deepfake-ek, vagyis a hitelesnek tűnő, mesterséges intelligencia által gyártott képmások eredete egyértelműen legyen feltüntetve.

Június 6 és 9 között európaiak százmilliói járulnak majd az urnákhoz, hogy megválasszák az Európai Parlament új képviselőit, akik a következő öt évben meghatározzák a blokk napirendjét. Az uniós kormányok aggódnak az orosz beavatkozás megugrása miatt, amely hatással lehet a választók véleményére. Egy francia miniszter egyenesen arra figyelmeztetett, hogy az országát „elárasztotta az orosz propaganda”.

A Metát már hónapok óta vizsgálják a szabályozó hatóságok. Figyelik, hogyan kezeli a felhasználók által közösségi oldalaira feltöltött illegális vagy káros videós tartalmakat, feltérképezik a dezinformációkat és azt, hogyan használják a fiatalok a vállalat digitális szolgáltatásait.

Az Európai Bizottság a Hamász Izrael elleni támadásához kapcsolódó anyagok miatt, valamint a választások integritásával és a kiskorúak Meta szolgáltatásainak használatával kapcsolatban kért tájékoztatást a vállalattól. Az Európai Unió a múlt hónapban tájékoztatást kért az algoritmusokról, a deepfake-ekről, a Meta új, reklámmentes előfizetési modelljéről, a Threads alkalmazásról, arról, hogyan korlátozza egyes fiókok vagy posztok láthatóságát, valamint az úgynevezett árnyéktiltásról.

Ben Walters, a Meta szóvivője szerint a vállalatnak „jól bevált eljárása van a platformjainkon jelentkező kockázatok azonosítására és mérséklésére” és „alig várják, hogy folytathassák az együttműködést az Európai Bizottsággal”.

A Meta lenne a harmadik vállalat, amely a DSA vizsgálatának célpontja, a TikTok, az X és az AliExpress után. A vállalat beperli az Európai Bizottságot a DSA végrehajtási illetéke miatt, mert szerintük mintegy 11 millió eurót már befizettek 2024-re, ám az Európai Unió szerint ez csupán a negyede a befizetendő összegnek.