Az EU készülődik a kínai elektromos járművek elleni vámok kivetésére

Az Európai Unió hamarosan akár 50%-os vámokat is kiszabhat a kínai elektromos járművekre, hogy megakadályozza azok túlzott beáramlását a belső piacra, de már most kritikák érik az intézkedést, hogy nem elég határozott.

A Financial Times értesülései szerint az Európai Bizottság a kínai elektromos autókra vonatkozó szubvencióellenes vizsgálat lezárultával, heteken belül készülhet a vámok bevezetésére. A Rhodium Group kutatói szerint azonban a várható 15-30% közötti vámok ellenére is nyereséges maradhat a kínai gyártók számára az export, mivel jelentős költségelőnyük van. A jelentés szerint a piac védelméhez 40-50% közötti vámokra lenne szükség. A BYD Seal U modell esetében például, amely Kínában 20 500 euróért, az EU-ban pedig 42 000 euróért kapható, még 30%-os vám mellett is jelentős, 15%-os profitot realizálhatnak a gyártók az európai piacon.

Az elektromos járművek kínai importjának növekedése, amely 2020-ban 1,6 milliárd dollárról 2023-ra 11,5 milliárd dollárra emelkedett, és a kínai márkák piaci részesedésének tavalyi négyszeres növekedése, komoly fenyegetést jelent az európai gyártók számára. Peking a vizsgálatot kritizálja, állítva, hogy vállalatai csupán versenyképesebbek, míg az EU szerint a kínai termékek alacsony ára az állami támogatásoknak köszönhető. Az Európai Bizottság tisztviselői jelezték, hogy az előzetes vámokat májusban, a véglegeseket pedig novemberben vezethetik be, amelyhez az EU-tagállamok többségének támogatása szükséges, de nem szükséges az egyhangú szavazat. Magyarország, amely eddig az egyetlen tagállam volt, amely ellenezte a vámokat, most Németországgal együtt nem támogatja az Európai Bizottság friss javaslatát a védővámok növeléséről.

A Rhodium Group megjegyzi, hogy a kínai autógyártók a hatalmas beruházások miatt kénytelenek exportálni, hogy megfelelő megtérülést érjenek el. Az Egyesült Államok már korlátozásokat vezetett be, így az EU vált a legkedvezőbb piaccá számukra. Az uniós döntéshozók más eszközökkel is védeni tudnák a hazai ipart, például biztonsági okokból korlátozhatnák a kínai importot, vagy az elektromos járművek fogyasztói támogatását az EU-ban gyártott modellekre összpontosíthatnák. Az EU további vizsgálatokat tervez a kínai autóipari szereplőkkel, beleértve az akkumulátorgyártókat is, amely magyarországi beruházásokat is érinthet.