Egy haldokló kutya megfordíthatta volna az eseményeket

Válás közeli helyzetekről azért jó olvasni, filmet készíteni, színdarabot írni, mert ilyen kiélezett szituációban hangoznak el olyan mondatok, amelyek máskor nem, és ez felszabadító. Az Orlai Produkció a Lavina után ismét – ezúttal egy német – játékfilmet állított színpadra a Belvárosi Színházban: a De kié lesz a kutya? című darabot látva okosabbak nem lettünk, de legalább jól szórakoztunk mások baján.

Viszonylag gyakran előfordul, hogy a színészek kifordulnak a nézők felé, és valamiféle kommunikációba kezdenek velük, de az már sokkal ritkább, hogy felkapcsoltatják a nézőtéri fényeket is, és „megszavaztatják” a közönséget. A darab egy pontján Péterfy Bori, a pszichológusnő szerepében, a színpad szélére sétál, és a biztonságos félhomályból a fényre hívja és színvallásra készteti a közönséget.

Amikor tehát Péterfy Bori felszólította a közönséget, hogy tegye fel a kezét az, aki elvált, majd az, aki – még – nem, ki-ki eldönthette, hogy a mellette ülő idegen orrára köti-e a családi állapotát. A karok pedig nagy számban lendültek a magasba mindkét kérdésnél, leképezve az európai átlagot, amely szerint a házasságok 46 százaléka válással végződik.

Az előadásban Doris (Szinetár Dóra) és Georg (Pataki Ferenc) ült a két terápiás kanapé két szélén, köztük – gerinckímélő és mikroizmokat erősítő – felfújható labdán a pszichológus. A férfi építette a karrierjét, a nő nevelte a gyerekeket és vezette a háztartást, és most, amikor a gyerekek kirepültek, menetrendszerűen megérkezett a harmadik, Laura (Bíró Panna Dominika) személyében.

A pszichológus „játékait” és házi feladatait az akváriumigazgató Georg csak ímmel-ámmal csinálja meg, és fixen meg van győződve, hogy megfogta az isten lábát a hozzá hasonlóan a medúzák iránt érdeklődő húszéves biológusnővel. Doris próbál még valami kreativitást előcsalogatni magából, művészettörténészként.

Az előadás során a barátaik – Caludia (Cseh Judit) és Peter (Adorjáni Bálint) – kénytelenek belenézni abba a tükörbe, amit a válságba jutott házaspár tart eléjük. A pszichológus élete sem fenékig tejfel, hiába a jóga és a tea, és lassan Laura személyisége is kirajzolódik.

Az előadás ezen pontján újra meg lehetne szavaztatni a nézőket, hogy vajon mi a lesz a házassági válság végkifejlete. Szemtanúi lehetünk, hogyan befolyásolhat egy házasságot egy lumbágó, egy német természetfilm vagy egy haldokló kutya, különös tekintettel utóbbi kék labdájára.

Szintár Dóra szemüveges, összegumizott hajú háziasszonyból olyan nővé válik, aki képes saját vállalkozást indítani és felnőtt döntéseket hozni. Elgondolkodhatunk az X és a Z generáció viszonyáról, a fiatalok eltérő gondolkodásmódjáról, és arról, hogy a medúzák egy fajtája képes saját magából táplálkozva megújulni.

A filmet Zöldi Gergely alkalmazta színpadra, az előadás rendezője Paczolay Béla. Nagy világmegfejtést nem kell az előadástól várni, jót nevethetünk – leginkább saját magunkon.

(Borítókép: Pataki Ferenc, Péterfy Bori és Szinetár Dóra. Fotó: Éder Vera)

A magyar televíziózásban is új színfoltok jelennek meg, mint például a TV2 új heti produkciója, a S.E.R.E.G című sorozat, amelynek előzetese már megjelent, és 2024 utolsó negyedévében várható a debütálása. A sorozat, amely 865 millió forintos állami támogatásból készül, egy katonai tematikájú széria, amely az apa-fiú konfliktus és egy missziós bosszúhadjárat történetét meséli el. A forgatókönyvet Benda Balázs írta, a rendező pedig Dombrovszky Linda. A Magyar Honvédség helyszíneket és haditechnikai eszközöket biztosít a sorozatnak, amelyben Pálinkás Szilveszter, a hadsereg toborzókampányának arca is szerepel.

Ezen kívül a TV2-n az év végén jelenhet meg a 10,5 milliárd forintos állami támogatással készülő Hunyadi-sorozat, A holló felemelkedése címmel. Ez a magyar–német koprodukció a leghamarabb ősszel kerülhet a képernyőkre, és a korábbi látogatások alapján a produkció mérete és a mozgatott színész- és statisztamennyiség alapján talán a legnagyobb magyar produkció lehet.