A jövő városi kerékpárosainak láthatatlan pajzsa: V2X technológia

A V2X, vagyis a vehicle-to-everything technológia lehetővé teszi a járművek közötti kommunikációt, így előrejelzhetővé válnak a veszélyhelyzetek, még akkor is, ha a járművek nem láthatják egymást. Tóth Balázs, a cég kommunikációs munkatársa szerint ez az eszköz egy kerékpárra szerelt titkosított és anonim rádiós jeladó/vevő, amely képes üzeneteket küldeni és fogadni, így jelzi a kerékpáros jelenlétét és sebességét.

A technológia nem csak a kerékpárosok és autósok közötti kommunikációra alkalmas, hanem a városi infrastruktúra, például a jelzőlámpák és kamerák részére is beépíthető. Magyarországon a Volkswagen néhány modellje már rendelkezik ezzel a technológiával, és a cég további öt autógyártóval kötött szerződést a V2X tömegpiaci bevezetéséről.

A V2X-eszközök a közlekedésirányítás rendszereibe is integrálhatók, így a jelzőlámpákhoz és kamerákhoz is csatlakoztathatók. Magyarországon az M1 és M7 autópályákon már működik a V2X járműkommunikáció, és a Magyar Közút is telepített ilyen rádiót a járműveire, amelyek képesek a V2X-es Volkswagen autók mozgását követni.

Az EU a C-Roads platform keretében a tranzitútvonalak lefedésére fókuszált először, és már több mint 20 ezer kilométernyi utat lefedtek V2X-szel Európában. Magyarországon Győrben és Zalaegerszegen is elindultak a városi telepítési projektek, ahol a V2X technológia segítségével a járművek információt kaphatnak a közeli csomópontok jelzőlámpa-állapotáról, vagy a gyalogátkelőhelyeknél lévő szenzorok észlelései alapján kapnak figyelmeztetést.

Európában az autókban gyorsabban terjed a V2X technológia, és már 1,5-2 millió eladott VW autóban elérhető. Ezek az autók nem csak egymásnak tudnak figyelmeztetést küldeni, hanem az út mentén telepített eszközöktől is valós idejű információt fogadhatnak.

A mentők és tűzoltók V2X-szel való felszerelése is napirenden van Európában, Németországban már el is kezdődött a folyamat. A V2X-es kereszteződésekben a mentők és tűzoltók képesek zöld lámpát kérni, és a kerékpárosok is értesítést kaphatnak az érkező kékvillogós járművekről.

Az USA-ban számos nagyvárosban már több száz lámpást kereszteződést lefedtek V2X-szel, hogy elsőbbséget biztosítsanak a hókotróknak, buszoknak, mentőknek, tűzoltóknak. A rendszer kiépülése után az útmenti V2X egységeket újabb és újabb módon használják fel, és a kerékpáros V2X egységekkel is kísérleteznek.

A járműkommunikációs rendszer anonimitásának, hitelességének és biztonságának megőrzése érdekében a Microsec cég nyújt megfelelő titkosítási megoldásokat.