Reneszánszát éli az járműipar, de ki fogja javítani az autóinkat?

Soha nem látott kihívások előtt áll az autójavító szakma, amely a technológiai fejlődésnek köszönhetően egy rendkívül összetett munkakört jelent, különböző készségeket igényel, és akár 1 millió forintos fizetést is kínálhat.

Az Európai Unió 2035-től betiltja a belső égésű motorral hajtott autókat, ami az elektromos autók felé tereli a figyelmet, és Magyarországon is több akkumulátorgyár épül. Az autójavító szakma azonban bizonytalanságot tapasztal, mivel jelenleg 12-féle hajtáslánc érhető el, és sok szülő nem bátorítja gyermekét a szakma választására. Ennek ellenére az autójavítás történetének legnagyobb változását éli, és mindig szükség lesz a szakemberekre.

Az informatikával terhelt világban a fiatal generáció motorikus képességei nem fejlődnek ki megfelelően, ami az iskolában és a munkahelyen is problémát jelent. Az autószerelő, vagy a modern nevén gépjárműmechatronikai technikus képzés 40 oktatási központban érhető el, és a szakma három különböző szakember együttműködését igényli: egy mechatronikai javításokat végző "lakatos", egy erősáramú villanyszerelő, és egy komplex informatikai tudással rendelkező diagnosztikai technikus.

Az autószerelő szakma ma már élethosszig tartó tanulást igényel, és a munkaerőhiány miatt a szervizek béremeléssel próbálják megtartani a munkavállalókat. Az Autós Nagykoalíció évente megrendezi az autós szakmák országos tanulmányi versenyét, hogy népszerűsítse a hivatást.

A márka- és független szervizek közötti különbségek is fontosak. A magánszervizek esetében alacsonyabb lehet a javítási költség, de a probléma megoldása kérdéses lehet, míg a márkaszervizek drágábbak, de tisztában vannak a jármű sajátosságaival. A 2015 után gyártott autók gyári támogatás nélküli javítása szinte lehetetlen, és a független szervizeknek meg kell venniük a gyári programot a javításhoz. A márkaszervizek esetében a gyártó meghatározott időkeretet szab meg egyes javításokra, és a munkadíj számos összetevőből áll.

Knezsik István, az Autós Nagykoalíció és a Magyar Gépjárműimportőrők Egyesületének elnöke szerint a prémium üzemanyagok használata hosszú távon olcsóbb, mert kevesebbet fogyaszt az autó, és növeli a motor élettartamát.